De partij claimt dat automobilisten al genoeg betalen via de accijns en wil het zogenaamde 'kwartje van Kok' teruggeven aan de burger.
In een tijd waarin mobiliteit een brandend punt van gesprek is, gooit Forum voor Democratie hoge ogen met hun uitgebreide en ambitieuze verkiezingsprogramma. Ze stellen de menselijke vrijheid om te reizen als kernwaarde en willen dit dan ook op diverse fronten bevorderen. Terwijl het vliegverkeer en de auto-industrie vaak in een negatief daglicht worden gezet in het licht van klimaatverandering, kiest de partij voor een andere invalshoek: facilitering en innovatie.
Forum voor Democratie gaat niet voor half werk. De partij pleit voor het versnellen van bureaucratische processen die de aanleg van nieuwe wegen vertragen en willen ontbrekende verkeersaders, zoals de verbinding tussen A8 en A9, zo snel mogelijk realiseren. In de visie van de partij dient de N35 in Oost-Nederland te worden geüpgraded naar een volwaardige A35. Zij richten zich niet enkel op de Randstad maar willen ook buiten deze regio investeren in betere en bredere wegen.
Maar het blijft niet bij wegenbouw alleen. De partij wil een nieuwe luchthaven in de Noordzee aanleggen en belasting op vliegreizen afschaffen, waardoor Nederland een toegankelijker hub kan worden. Innovatie wordt sterk benadrukt: onderzoek naar hyperloops, hogesnelheidstreinen en andere geavanceerde vliegtechnieken krijgt volgens hun plan een flinke duw in de rug door subsidies.
Het openbaar vervoer wordt niet vergeten. Ondanks dat Nederland volgens Forum voor Democratie een van de beste OV-systemen ter wereld heeft, is er ruimte voor verbetering. De partij wil de drukte in treinen aanpakken door grotere en meer treinen in te zetten op overbelaste trajecten. Ook op het gebied van bushaltes, met name in afgelegen gebieden, willen zij het tij keren tegen de huidige trend van afschaffing.
Eén van de meest spraakmakende elementen van het partijprogramma is de financiële kant van de mobiliteit. Forum voor Democratie beoogt het verlagen van accijns en wegenbelasting en spreekt zich resoluut uit tegen kilometerheffing en spitsheffing in het openbaar vervoer.
De partij toont zich ook kritisch op bestaande structuren in de transportsector. Ze noemen de Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die door schimmige constructies onderbetaald worden en daarmee Nederlandse transporteurs oneerlijk beconcurreren. Forum voor Democratie pleit voor strengere handhaving op het gebied van chauffeursopleidingen en minimale talenkennis.
Een andere in het oog springende maatregel is de aanpak van onderbetaalde buitenlandse chauffeurs en schijnconstructies. Forum voor Democratie zet in op strengere handhaving en regulering om een eerlijker speelveld in de transportsector te creëren. Dit komt overeen met de bredere wens van de partij om de Nederlandse arbeidsmarkt en economie te beschermen tegen wat zij beschouwen als oneerlijke concurrentie en uitbuiting.
Toch is het programma niet vrij van controverse. De wens om de maximumsnelheid te verhogen naar het Duitse model en trajectcontroles af te schaffen, zal bij sommigen in het verkeerde keelgat schieten, gezien de zorgen om verkeersveiligheid en milieu-impact. Hoe deze plannen zich zullen verhouden tot bestaande klimaatdoelstellingen en verkeersnormen is een vraag die nog beantwoord moet worden.
Al met al heeft Forum voor Democratie een uitgebreid en ambitieus programma dat opvalt door de sterke nadruk op mobiliteit en innovatie. De partij wil Nederland letterlijk en figuurlijk in beweging zetten, maar moet ook oog hebben voor mogelijke valkuilen rondom duurzaamheid en veiligheid.
Hoewel het verkiezingsprogramma breed en ambitieus is, roept het ook vragen op. Hoe wil de partij deze plannen financieren, en hoe verhouden deze zich tot andere urgente thema's zoals klimaatverandering, sociale ongelijkheid en de huidige staat van de gezondheidszorg?
Thierry Baudet
Thierry Baudet, de charismatische en soms polariserende leider van Forum voor Democratie, is niet de man die zich gemakkelijk laat definiëren. Zijn filosofische inslag en intellectuele ambitie maken hem tot een unieke figuur in het Nederlandse politieke landschap. In lijn met zijn uitgesproken persoonlijkheid is het mobiliteitsplan van de partij eveneens ambitieus en opvallend te noemen.
Baudet staat bekend om zijn liefde voor de klassieke cultuur en literatuur, maar combineert dit moeiteloos met een passie voor moderne technologische innovaties. Deze dualiteit vinden we terug in zijn partijprogramma. Enerzijds is er de nostalgische hang naar vrijheid en autonomie, zoals die tot uiting komt in de plannen om het autorijden en vliegverkeer te bevorderen. Anderzijds is er een futuristische visie die spreekt uit de interesse in hyperloops en hogesnelheidstreinen.
Baudet’s politieke carrière heeft niet zonder controverse gezeten. Zijn meningen over thema’s als klimaatverandering, immigratie en de Europese Unie hebben vaak voor opschudding gezorgd. Maar wat niemand hem kan ontzeggen, is zijn vermogen om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor een breed publiek en daarmee belangrijke politieke discussies aan te wakkeren.
Zijn aanpak weerspiegelt een diepgaande wens om Nederland te moderniseren zonder essentiële waarden en tradities te verliezen. Dit verklaart wellicht het opmerkelijke mobiliteitsplan dat enerzijds streeft naar moderniteit en innovatie, terwijl het anderzijds vasthoudt aan het traditionele idee van bewegingsvrijheid en individuele keuze.
Hoewel Baudet’s visies de samenleving verdelen, is zijn invloed onmiskenbaar. Of je nu voor of tegen zijn ideeën bent, zijn impact op het politieke debat is ontegenzeggelijk groot. Wat betreft het mobiliteitsplan zal het interessant zijn om te zien hoe deze idealen zich zullen verhouden tot de complexe uitdagingen waar Nederland voor staat, waaronder duurzaamheid en sociale gelijkheid.
Naarmate de verkiezingen naderen, zal Baudet ongetwijfeld blijven provoceren, inspireren en polariseren. Maar één ding is zeker: zijn gedurfde visie op mobiliteit en innovatie heeft het debat in Nederland onmiskenbaar verrijkt en zal dit naar alle waarschijnlijkheid blijven doen.